Thursday, April 25, 2013

3 Hari 2 Malam di Pantai Pengkalan Balak

Hai kawan2 Assalamualaikum!

Last weekend I went to Masjid Tanah , Melaka. ada kenduri arwah abg ipar yang ke 40 hari (al-fatihah). So I stayed in chale near by pantai pengakalan balak. Before this memang agak tak berapa tahu sangat pantai2 yang ada kat negeri Melaka. Tp sbb kali ni datang beramai2 dgn ahli keluarga dan sebagai manusia yg mmg bekerja dalam bidang pelancongan ni, aku lah yang ditugaskan mengarrange perjalanan ini.

Aku gerak dr KL ptg jumaat lah lepas kerja, jalan jem itu perkara biasa, layankan sajaa. Aku gerak dalam 6.45 pm dan sampai di Masjid tanah dalam 8.45 pm. Orang perempuan bawa kereta haruslah berhemah dan cermat ya? Memula singgah rumah mertua kakak aku dulu, makan sate. ya rabbi sedap gila sate dia. terbaikk! memang aku akan dtg lg makan sate huhu.

Then gerak ke chale Teratak rehat atie ira chale d pantai. ambik kau memang panjang nama dia haha. So rate kat sini ok la. Untuk bilik kayu (kipas) RM 70 per night dan bilik aircond RM 100 per night. Aku stay bilik air cond, harus lah kann. kite amik 3 bilik air cond n 2 bilik kayu.Kak CT - 019-331 0885 / 012-658 2561.

So far ok la, memang betul2 tepi pantai. jalan kaki 20 langkah je dh sampai. dalam bilik ada lah katil, tv. almari, peti ais kecil, bilik air n heater. Ok la semuanya just pintu bilik air tu dia tak pasang betul2. huhuhh. betul2 depan chale tu pula ada kedai makan, so selamat lah tgh2 lapar nasi beli la nasi goreng balik malam tu tidoo.

Sebagai pengurus acara mmg aku bgn awal2 lg keluar pg pantai terus lepak lepas subuh. Masyaallah view mmg cantik. nnt tgk gambar aku share ye. Then bila manusia2 tu dh bangun kena la pulak aku pg beli sarapan. pepagi buta mmg x banyak kedai buka dh so aku kena drive menghala ke pantai tg bidara pulak,  br byk kedai dh buka.


Ni dalam kul 650 am


Dh cerah sikittt


matahari dah keluar


subhanallah..


ada matahari, ada pelangi

Dah sarapan semua berendam kejap kt pantai tu. mmg seronok la wehh. lama x mandi laut kot sbb kalau balik terengganu mmg tak berani mandi laut dia bahaya kann. then dalam kul 1030 am dh gerak bawa along dan abg long ziarah kubur arwah abg roslee kemudian singgah kejap ke pekan masjid tanah beli belacan la, gula kabung la, kuih muih la. Nice jgk la barang2 dia..

Pastu straight ke rumah kenduri tolong2 bagai dekat 6.30 pm baru balik. kalo ikutkan mmg nak balik KL terus tp penat lahh. so stay lg satu malam kat chale lain pulak sbb chale td dh penuhh malam tu huhuh. Ni aku stay chale sebelah dr chale mlm smlm je pun. Chale Pantai Suria - 0122223880.

Yg ni rate die murah sikit untuk bilik air cond RM 90 per night. myb sbb bilik die tak ada peti ais, almari n heater so murah skit. hee . tapi x kesah la pun nak tido jeee pn kann. pg esok aku dh bgn lewat kanak2 tu dh masuk dlm laut punn.

Aku pn ape lg mmg berendam laa huu best weeii. lama tak rasa best mandi laut pg2 . mandi2 makan2 by 11 aku dh check out dah nk balik KL, penat oii...



nengok je le makhluk2 ni mandi

 banana boat ponn ade


For those yg teringin nk escape from kota metropolitan ni sila lah ke pantai ni. mmg aku akan pegi lg plus harga chale pn sgt ok kan. Naik highway KL somban kuar kat simpang ampat ambil kiri menghala ke alor gajah. then amik je sign menuju ke pengakalan balak/masjid tanah. senang sangat . dah sampai masjid tanah straight je sampai jumpa roundbout, straight lagi sampai jumpa signboard pengkalan balak . Chale nya dekat2 situ sahaja. From tol simpang ampat ke situ mmg agak jauh la dalam 45 minit tapi memang berbaloi2!!






1 comment: