Monday, April 29, 2013

First Time Interview SPA

Assalamualaikum kawan2!

Dalam kerancakan PRU yg x sampai lg seminggu ni, ada sesuatu yang harus aku lalui. Huhuh. 

Last week which is on 24 april 2013, aku ada interview spa. First time weyhh. haha. Mmg x pernah dipanggil pun utk interview, pelik juga. hhehe. n Alhamdulillah laa dpt jg panggilan spa tu even just interview. Ye lah.. pengalaman tu penting. Dapat x dapat tu terpulang pd rezeki. (Hope dapat la..huhu)

So I got an email a week before. sebagai makhluk yg pemalas haruslah aku selesaikan dokumen2 yg die nak pada pagi interview tu. Baru nk copy sijil bagai, print resume. Adik2 semua tolong jangan tiru aksi ini. If ada dpt interview spa tolong prepare awal2 ok. (Menyesal) =.="

So, sampai kt blok C putrajaya tu dalam kul 935 am. interview kul 10. Ha kau dh menggelabah cari parking. Nasib baik ade abg guard tu tolong aku kasi parking kt tempat staf. haha. Tq abg guard! So i went straight tu level 6 berdebar2 kau first time katakann.

Sampai je, masuk dewan temeduga tu adoyh laaa ramainya manusia mcm mana nak beat ni. huhuh. Dh bg dokumen semua, dapat nombor 2019 di bilik M. masa tu tgh interview calon 2014. Tunggu la juga dalam sejam gitu. Kul 11 sampai la turn aku. Jeng jenggg.

Nk masuk bilik tu, ketuk pintu dulu. dah masuk bg salam. paskan sijil2 semua pada interviewer. Ada 2 org lelaki, sorg mcm senior sikit yg lg sorg tu mudaaa. so die jemput aku duduk. Mcm biasa kenal2 kan diri aku. Then die tanya aku mengundi mana, siapa nama calon n bla2. Ok aku buat perbualan sikit kt bawah ni ya. 

Interviewer: So, what your opinion about FGV?

Me like.. what the heck is fgv about? I dont know little bit about dat. shit. Tanya la pasal hidupan liarrr. 

Me: Erm er. (gelak2 sikit) I am sory i didnt realy cover about dat since i didnt expect u to ask that. (gelak2 x bersalah lagi)

Interviewer: (sambil senyum nganjing) its ok I just ask since u so proud u are from felda. 

Ok fine !!! rse nk sumpah diri sendiri jadi batu masa tu hahaaa. dem. x boleh jawab ok!! argh takpe2 mase tu cool je. then sambung lagi.

Interviewer: So wat do u think bout the political scenario nowadays?

Me: well.... (hah ni takyah la tulis. aku kalau dh dpt bercakap mmg x berenti laah. speaking berabukk)

Lepas lebih kurang sepuluh minit cakap pasal 'political issue' tu.. baru la soalan berkaitan jawatan yg aku pohon. 

Interviewer: Jika ditawarkan jawatan ini, apa bidang yang awak rasa awak boleh buat?

Me: (memula jawab merapu.. haha) Well.. since saya berpengetahuan dlm bidang microbiology saya boleh preserve this kind of animals by doing research. Contohnya... bla2....bla... (bercakap tanpa henti)

Apa yang boleh aku simpulkan la. Dia mmg nak tengok ko boleh jawab soalan atau tak. Tapi yg lg penting ialah kau confident atau x nak jawab soalan tu. kau boleh senyum tak even dia tanya kau bnd tahape2 n masa ko dah tak boleh jawab soalan, kau down ke or remain cool. Tu yg penting!!

Few tips aku leh kasi 

1. Prepare awal plssss. Bawa semua bnd yg rasa penting.
2. Breakfas ringan2 or else kau akan rasa nak termuntah akibat nervous.
3. Bawa air mineral. Can calm you. huhu.
4. Dlm emel yg spa bagi akan bgtahu dokumen yg perlu dibawa. SILA SUSUN DOKUMEN TU IKUT SUSUNAN DALAM EMEL or SURAT YG DIA BAGI TU. ini nampak kecil tapi besarrrr impactnya. 
5. Pakai baju simple tapi elegant. jgn pakai yg beria2 bling2 sgt lahh especially pmpn. 
6. Kalau nervous sgt2 jalan je dlm dewan temuduga tu. X ada sapa kesah sbb semua pn nervous hahah.
7. Kalau dh tahu nombor dh dekat nk dipanggil, duduk dekat2 sikit ng bilik temuduga tu. pgil je terus kau masuk. 
8. Be cool, duduk jangan menyandar, tangan jgn shaking, senyummm sokmo.

Ok la tu je, gambar takde since mcm tahape2 je interview so x ada mood. ahaks. Bye

No comments:

Post a Comment